Vrij zijn – hoe je toegang krijgt tot je volle potentieel

In de drukte van alledag, hollend van de ene vergadering naar de andere afspraak, denkend aan alles wat we die dag nog moeten of niet moeten vergeten, hebben van een moeilijk gesprek, nog gauw even dat ene telefoontje plegen, komen we, misschien zelfs met een file in ons lijf, thuis.  

Op het moment dat je jezelf niet de tijd en rust gunt om naar je lichaam te luisteren, zul je aan het eind van de dag met een vol hoofd en een hoop spanning in je lijf thuiskomen.  

Als vrouw hebben we geleerd om in hierin mee te gaan en ons staande te houden in een overwegend masculien systeem van prestatie, actie, deadlines, doorgaan en resultaatgericht.
Op school met weektaken, Citoscores, proefwerkweken. In ons werk, carrière maken en mee in de stroom van ‘het moet af, wanneer is het klaar, kan het eerder’.

Als we onze creatieve, vrouwelijke waarde volgen, laten we onszelf op de stroom meegaan en volgen we organisch de weg die leidt naar het doel wat we voor ogen hebben. 

 

Innerlijke rust  

 

Wanneer je je geest, je ziel, je hart en je lichaam in sync brengt, vind je fundamentele, innerlijke rust. Als je vanuit je volle zijn helemaal in balans bent en in je eigen kracht staat, dan ervaar je die innerlijke rust en kun je heerlijk leven, optimaal werken en leiden. Dan straal je! Moeiteloos, in balans.  

De meest inspirerende reis die je kunt maken, is die naar jezelf.

 

Dirigent zijn van je eigen orkest  

 

Dat vraagt een innerlijke reis. Hoe meer je jezelf leert kennen, hoe beter je kunt navigeren en dirigent kunt zijn van je eigen orkest (oftewel, je leven en alle facetten die je daarin werkelijk van belang vindt). Je neigingen, patronen, gedachten, identiteit, ego, opvoeding; als je hier aandacht voor hebt en durft aan te kijken, kun je je innerlijke barrières transformeren zodat je werkelijk vrij bent in je hart.   

Door allerlei ervaringen die we opdoen in ons leven, sluiten we, soms bewust maar meestal onbewust, sommige delen van onszelf af. De reis naar jezelf opent deze delen van jezelf. Ze vormen als het ware de toegang tot waardevolle informatie. Als je dat beseft, kun je op verschillende manieren die innerlijke barrières doorbreken. Dit kan door te mediteren, te visualiseren, verschillende ademtechnieken en lichaamsbewustwording. Zelfcompassie is daarbij belangrijk.  

Ik ben niet mijn gedachten, mijn emoties, mijn lichaam.

In ons BLOOM Transformatie Programma ontdek je de ondergesneeuwde kwaliteiten van jouw vrouwelijke kracht. Je leert wat zelfcompassie is en hoe je dat toepast. Zodat je je eigen beste vriendin wordt en overtuigingen, die je tegenhouden om echt te leven zoals jij dat graag wilt, transformeert. Je haalt de rem van jezelf af en bent vrij. Je bent als het ware meer ‘wakker en alert’. Dan kun je uit gewoontes stappen, bewuste keuzes maken en leven in het hier en nu.  

Micro gewoontes

 

Maar hoe doe je dat nu? Wetenschappelijk is bewezen dat dit niet lukt door motivatie en wilskracht, want motivatie is onbetrouwbaar en wilskracht niet onuitputtelijk. Het lukt wel door kleine stapjes nieuwe gewoontes aan te leren. Dat is niet makkelijk.
Verandering van vastgeroeste (denk)patronen en meer bewust door het leven willen gaan, kost inspanning. Geen inspanning van hard werken, maar meer van bewust je aandacht richten op het hier en nu, telkens weer opnieuw. Dat vraagt oefening.   

Stephen Guise schreef het boek ‘Micro gewoontes’ waarin hij stelt dat je het beste een zo klein mogelijke taak je iedere dag dient voor te nemen, zodat je dit moeiteloos kunt uitvoeren en volhouden. Het is zó klein, dat het niet kan mislukken en zo simpel dat je brein niet tegensputtert. Door ‘belachelijk’ kleine stapjes te zetten, zorg je er zelf voor om blijvende verandering te bereiken.   

Observeer eens jouw week zonder oordeel, en begin met één ‘micro gewoonte’; gewoon, omdat het je tijd oplevert. Probeer eens onderstaande micro gewoonte: centreren in 1 minuut.
 

Centreren in 1 minuut  

 

Start je dag met 1 minuut centreren. Voordat je naar je werk gaat of je dag start, ga even zitten op een stoel, schouders ontspannen en hoofd recht. Je mag je ogen sluiten of richt je blik zacht voor je. Adem diep in door je neus langs je rug omhoog en groei ietsje langer en bij de uitademing door je neus ontspan je met liefde via je hart aan de voorkant. Voel je buik en je flanken uitzetten als je inademt en weer kleiner worden als je uitademt. Dit doe je nogmaals, waarbij je bij de inademing weer ietsje langer groeit, voel de steun en kracht van jouw inspiratoren en sponsoren als wind in je rug en bij de uitademing aan de voorkant denk je aan iets of iemand waar je vrolijk van wordt.   

Deze 1 minuut centreeroefening is zo minimaal dat je het altijd kunt doen. Op je werk terwijl je je laptop opstart, lopende van de ene vergadering naar de andere, in de auto als je in de file staat, na een lastig gesprek en voordat je de volgende afspraak ingaat, op het toilet, wachtend bij de kassa in de supermarkt. Neem (letterlijk) even adempauze. Geen verloren tijd maar juist een incheck moment bij jezelf. Na die ene minuut voel je je rustiger worden en ben je klaar om verder te gaan met je dag. Fijn voor jou en de mensen die je nog gaat ontmoeten. 

Wordt onderdeel van BLOOM!

Meld je aan voor onze maillijst en je ontvangt iedere zondag als eerst onze blogs en andere inspiratie. Wees van harte welkom!

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen
Scroll naar top
0 Shares
Share
Share
Tweet