Nooit meer te druk. 3 Tips voor ruimte, rust en licht leven

Deze blog is voor iedereen die chronisch te weinig tijd heeft en het gevoel heeft dat er nooit genoeg uren in een dag zitten.

Nu het gewone leven weer is begonnen, zit je voor je het weet weer in het vaste patroon van back-to-back meetings en volgeplande agenda’s. Is de vrijheid en vreugde van de vakantie ver te zoeken. En voel je de moetens, to-do’s en deadlines alweer op je schouders.

 

Tijd

 

Herken je dat? Tijd. Er lijkt altijd te weinig van te zijn. Je wilt zoveel doen. Je agenda is overvol en er zitten gewoon te weinig uren in een dag. Daardoor ben je altijd aan het haasten naar de volgende afspraak, bezigheid, activiteit. Of heb je het gevoel dat je altijd achter jezelf aan loopt.

Altijd wanneer wij verzeild raken in het leven, komen we terug bij dit simpele drie-stappen plan. Hiermee maak je heldere keuzes en richt je je agenda en leven anders in, zodat het past bij jou. Dat levert je meer balans, meer rust en ontspanning op, en meer energie en plezier.

 

1. Adem in en adem uit.

 

Je kunt geen goede keuzes maken als je continu aan het rennen bent. Je hebt ruimte nodig om te kunnen blijven voelen waar je blij van wordt, waar je energie van krijgt, waar je van nature heen wil. Juist na de vakantie.

Hoe kun je, nu je terug bent in al je rollen, functies en verwachtingen, in verbinding blijven met jezelf? De vrije, stralende vrouw in jou blijven voelen, met al haar kwaliteiten, niet slechts die in het hokje van je functie of rollen passen?
Hoe blijf je naast je briljante rationele brein ook je hart volgen en je hele zelf meenemen, inclusief gevoel?
Hoe zorg je dat je er vol compassie bent voor anderen, maar eerst voor jezelf? Zodat je voluit kunt stralen en de moeiteloosheid durft op te zoeken, ook als iedereen doorrent.

 

Thuis bij jezelf

Iedere keer beseffen wij ons weer hoe belangrijk het is om echt thuis te zijn bij jezelf. At ease. Dat gevoel dat je helemaal in contact bent met jou, dat je in balans bent, dat je haarscherp weet wat goed voor jou is en daar je keuzes op maakt.

Dat je volkomen kalm en krachtig tegelijk bent vanuit je kern. Helemaal in touch met wie je bent, je vrouw zijn, je leiderschap.

Voel je dat? 

Vraag jezelf regelmatig:

Hoe gaat het nu met mij?
Hoe voel ik me vandaag?
Waar verlang ik nu naar? Waar heb ik nu zin in?

 

Speciale uitnodiging

Als jij nu echt jezelf de ruimte wilt geven en je innerlijk leiderschap, authenticiteit en balans wilt vergroten, dan hebben we ee speciale uitnodiging voor je. Als je op onze maillijst staat, vind je hem in je inbox, in de Inspiratie mail van deze week. Niet ontvangen? Meld je dan hier aan of stuur ons een mailtje om de brief incl uitnodiging alsnog te ontvangen.

 

2. Belangrijke dingen eerst

 

Zie je agenda als een leeg canvas. Dat kun je opnieuw invullen. En dat doe je met de belangrijke dingen eerst.

Ken je het verhaal van de zen meester die zijn leerling een glazen pot laat vullen? Hij vult eerst de pot met grote stenen, helemaal tot de rand. Dan pakt hij een zak met kiezels en giet die in de pot. De kiezels vullen de ruimte tussen de stenen. Dan pakt hij een kom zand en giet die tussen de kiezels door. Tot slot pakt hij een kan water, en giet die leeg in de pot.

Zo werkt het ook met je leven, zegt de meester. De grote stenen zijn de belangrijkste zaken in je leven. Je energie, de verbinding met je (hogere) zelf, je gezondheid, intieme relaties, je kinderen, je verlangens. De kiezels zijn de minder belangrijke dingen. Je werk, familie en vrienden, vragen van je naasten. Het zand en het water zijn de onbelangrijke dingen. De dingen die anderen van ons verwachten.

Onbelangrijke dingen slurpen je tijd en energie op en laten je pot heel snel vollopen. Als je begint de pot te vullen met water en met zand, passen de grote stenen er op het laatst niet meer bij. Begin dus altijd met de grote stenen eerst.

Wat zijn jouw grote stenen? 

 

3. Focus: meer aandacht aan minder dingen

 

Focus op wat belangrijk voor je is.

Hoeveel van jouw agenda is gevuld met wie en wat er voor jóu toe doet? Of ben je vooral bezig met reageren op de vragen van anderen? Je wilt tijd besteden aan wat waardevol is voor jou.

Pak je lijstje met jouw grote stenen erbij en kijk naar de komende vier weken in je agenda. Loop alle activiteiten langs en gebruik je lijstje van net als checklist. Staat het op je lijst? Prima. Niet op de lijst, dan kun je het voor nu wegstrepen. Twijfel je? Ga terug naar de vorige oefening en onderzoek waarom je denkt dat het belangrijk is voor je.

Als het goed is ontstaat er nu ruimte.

 

Plan het in

 

Je weet nu wat echt belangrijk voor je is. Als je dat weet, kun je daar je keuzes op baseren.

Pak je legere agenda erbij. Stel jezelf vanaf nu aan het begin van iedere week de vraag:

  • Wat is mijn intentie deze week? Wat wil ik brengen, wat is voor mij deze week belangrijk?
  • Wat zijn mijn drie prioriteiten deze week? Wat zijn deze week de grote stenen? Check goed of het jouw prioriteiten zijn, en niet eigenlijk die van iemand anders. En houd het bij maximaal drie. Die plan je in. De rest plan je daaromheen. Komen je drie prioriteiten in de knel, moet de rest wijken.

 

Join us

 

Als je weet dat het nu tijd is om jezelf nu écht de ruimte te geven, je dieper wilt onderzoeken waar je jezelf nog remt, en als je werkelijk je volle potentie vrij wilt maken, wees dan welkom op onze Belevingsdag op 1 oktober.

Of lees de speciale uitnodiging die we in de Inspiratie brief van deze week naar onze insider-maillijst hebben gestuurd.
Ontvang je onze wekelijkse brief nog niet? Meld je dan hier aan.

Wordt onderdeel van BLOOM!

Meld je aan voor onze maillijst en je ontvangt iedere zondag als eerst onze blogs en andere inspiratie. Wees van harte welkom!

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen
Scroll naar top
0 Shares
Share
Share
Tweet